اوریگامی یعنی مهارت تا زدن کاغذ! این هنر زیبا را مردم ژاپن به دیگر کشورها برده‌اند و افراد زیادی هم طر‌فدار ساخت کاردستی‌های کاغذی هستند. در این هنر فقط با استفاده از مهارت‌ تا زدن می‌توانید کاردستی‌های شگفت‌انگیزی خلق کنید. در این مطلب یکی از ارویگامی‌های محبوب یعنی اوریگامی قایق آموزش داده شده است. شما می‌توانید اوریگامی قایق را با هر طرح و رنگ یا هر اندازه‌ای که دوست دارید، بسازید. پس با کاغذرنگی همراه باشید.

وسایل موردنیاز

1 عدد کاغذ یا مقوا مستطیلی دو رنگ یا تک رنگ (به‌اندازه دلخواه)

مراحل ساخت اوریگامی قایق

اگر می‌خواهید این اوریگامی را ساده‌تر بیاموزید، مرحله به مرحله پیش بروید.

مرحله اول، تا کردن کاغذ از وسط

ابتدا کاغذ را دقیقا از وسط تا کنید. احتیاط کنید که خط تا کج نباشد. بعد خط تای آن را از بالا تا پایین کمی فشار دهید تا به خوبی عمیق شود.

ساخت اوریگامی. تا زدن کاغذ

مرحله دوم، ساخت بادبان اوریگامی قایق

مطابق تصویر دو گوشه‌‌ای که وسط کاغذ هستند را به سمت داخل ببرید و تا کنید تا مثلث‌های کوچکی ایجاد شود. روی دو خط تا را به خوبی با دست فشار دهید.

در این حالت سمت دیگر کاغذ دو لبه خواهد بود. لبه بالایی را به سمت مثلث‌ها تا کنید. تا اینجای کار، بادبان قایق و یکی از دو سمت بدنه آن در اوریگامی قایق شکل گرفته است.

ساخت اوریگامی قایق با آموزش تصویری

مرحله سوم، تا زدن بدنه اوریگامی قایق

در این مرحله کاغذ را برگردانید و لبه دیگر را هم مانند مرحله قبل به سمت مثلث‌ها (همان بادبان‌های قایق) تا کنید. خط تای ایجاد شده در این مرحله از ساخت اوریگامی قایق را هم فشار دهید تا شکل بهتری پیدا کند.

حالا که خط تای بدنه اوریگامی قایق به خوبی مشخص شده، تای آن را باز کنید و گوشه‌های بدنه را به سمت داخل تا بزنید تا مثلث‌های کوچکی ایجاد شود.

ساخت اوریگامی، رنگارنگ

مرحله چهارم، تکرار مرحله پیش

همان قسمتی که گوشه‌های آن را تا زدید دوباره به سمت بالا تا بزنید. اگر تا اینجای کار را درست پیش برده باشید، گوشه‌های یکی از لبه کاغذ به سمت داخل تا شده و سمت دیگر همچنان ظاهری مانند یک مستطیل باریک دارد. لبه‌های سمتی که تا نشده را زیر لایه مقابلش ببرید.

حالا مانند عکس با دو دست‌تان وسط دو لایه کاغذ اوریگامی قایق را بگیرید و به آرامی به سمت بیرون آن بکشید تا مانند شکل لوزی شود. خطوط لازم را ایجاد کنید و تا بزنید تا لوزی شکل مشخصی پیدا کند.

ساخت اوریگامی قایق

مرحله پنجم، تا زدن لوزی بزرگ

وقتی لوزی به دست آمد، حالا باید مانند تصویر قسمت پایینی لوزی بزرگ را از هر دو طرف به سمت بالا ببرید. بعد با دست آن را فشار دهید تا کاملا خط مشخصی پیدا کند. همانطور که گفتیم این کار را روی قسمت پشتی هم انجام دهید. وقتی هر دو سمت را تا زدید، دوباره دو لایه میان کاغذ را با دو دست‌تان آرام به سمت بیرون بکشید تا یک لوزی کوچک‌تر درست شود.

لوزی را روی قطر و اضلاع مخالف تا کنید و روی خط تای اوریگامی قایق را فشار دهید.

ساخت کاردستی و اوریگامی

مرحله ششم، باز کردن تاها

تای کاغذ را از قسمتی که بادبان قایق قرار گرفته باز کنید و گوشه‌های سمت چپ و راست را به سمت بیرون بکشید. کامل آن را صاف کنید. در این مرحله از اوریگامی قایق کاغذی با قایقی صاف و دو بعدی مواجه هستید که بادبانش کمی ناپیداست.

حالا بدنه قایق را به سمت خارج بکشید تا حجم اوریگامی قایق به وجود بیاید.

اوریگامی قایق رنگارنگ

شما می‌توانید این اوریگامی را به  فرزندتان آموزش دهید و او را سرگرم کنید. اگر اهل ساخت اوریگامی هستید، شاید از ساخت اوریگامی قلب کاغذی هم خوشتان بیاید.